maanantai 12. syyskuuta 2011

Tästä se lähtee...

Alkamassa on koulutusprojekti, jossa Lapin kirjastojen työntekijät tutustuvat uudenlaisiiin tapoihin käyttää nettiä. Koulutus tapahtuu etänä ja julkisilla alustoilla.
Tämä blogi on yksi niistä alustoista.
Tässä koulutuksen vetäjän, minun kirjoitus Lapin Kansassa aiheesta:

KIRJASTOISTA SOME-HUBEJA

(Lapin Kansan some-kolumni 28.8.)

Perinteikkäistä suomalaisista instituutioista harva on vielä tänäänkin sellainen vireä sosiaalinen keskus kuin kirjasto.
Kirjastot ovatkin myös oivallista maaperää sosiaaliselle medialle. Kirjastoissa on seurattu aikaa ja tehty itsenäisiäkin ratkaisuja, sen mukaan mikä on edistää niiden palvelua. Kunnallisista laitoksista juuri kirjastot ottivat ensimmäisten joukossa vaikkapa Facebook-sivut käyttöönsä. Eivätkä ne kyselleet, että sopiiko tämä kunnan tiedotuskäytäntöön. Kirjastoissa ajateltiin, että se sopii asiakaspalveluun.
Niin kirjastojen kuin yritystenkin tulisi ulkoisessa sosiaalisessa mediassaan lähteä siitä, miten asiakkaita palveltaisiin paremmin ja miten heidän ongelmiaan voitaisiin ratkaista uusilla tavoilla.
Sosiaalinen median pitää olla organisaatioille ensisijaisesti palvelua: autetaan asiakkaita saavuttamaan jokin päämäärä. Jos tämä näkökulma jää huomaamatta, pitää huomiota kerjätä kisoilla ja arvonnoilla. Se ei pitkälle kanna. 
Kirjastoilla on elämänsä tilaisuus pidentää palvelutiskiään kauas somen syövereihin, miettimällä asiakaslähtöisyyttä yhä uudestaan. Suosittelut, lukuverkostot, keskustelut, kokemusten vaihto yms. tekevät lukemastamme vielä vahvemman sosiaalisen objektin. Se yhdistää ja lisää ymmärrystä.
Lapin kirjastoihmisille alkaa tänä syksynä koulutus, jota saan olla vetämässä. Pyrimme siihen, että mahdollisimman suuri osa koulutuksessa yhdessä tuottamastamme informaatiosta tulee olemaan kaikkien saatavilla!

Kuva: Rovaniemen kaupunginkirjasto
HIP_327066239.492374

5 kommenttia:

  1. Toimiikohan tämä ollenkaan.

    VastaaPoista
  2. Torniossa ollaan ihmeissään, että mitä pitäisi tehdä. Tehdä kyllä haluttais, mutta mitä....
    terv. Tornion kirjastolaiset

    VastaaPoista
  3. Hyvin toimii! Minä uskon, että te torniolaiset selviätte hyvin.

    VastaaPoista
  4. Tämähän toimii. Vai mitä tarkoitat?
    Lähetin kysymykset sinne sähköpostilla. Teidän pitäisi miettiä niitä juuri nyt ja vastata vaikkapa sähköpostilla. Sitä täälläkin tehdään.

    VastaaPoista
  5. Helou! Katsotaan miten nyt käy!

    VastaaPoista