perjantai 28. lokakuuta 2011


Perjaintapäivän huumaa







Pyörii, pyörii, pyöriii, aivomme siinä hyörii...Kävimme tutustumassa sivustoihin, joita oli laitettu Etherpadiin. Emme päässeet luomaan iGoogle-aloitussivua, jotain ihmeellistä oli tietsikassamme. Tiimalasi siinä vain pyörii ja päissämme tutustumislinkkejä, linkkejä, linkkejä... Perjantaipäivä taittuu kohta puolen Saturday Night Feveriksi, emmekä vieläkään saaneet tehtäväämme purkkiin. Joudumme nostamaan kädet pystyyn, mutta yritämme projektina tehdä Girjebusse-blogia tästä yhteispohjoismaisesta kirjabyssistämme. On tosi tärkeää olla mukana etäopetuspäivänä. Marja huomasi ainakin olevansa ihan kuutamolla tutustuttuaan pikaisesti perjantaina eri sivuistoihin, joita oli etäpäivänä annettu! Jätämme nyt nämä blogit ja tiskit ja facet viikonlopuksi jäähylle ja mietimme uusin eväin taas maanantaina blogiamme :-) Mari, Marja ja Pipsa

Nettikoulutehtäviä

Laitoin nämä omat ajatukseni ja kommenttini tänne blogiin. Etherpad ei suostunut yhteistyöhön ennen kuin ihan vasta loppuminuuteilla. Potutti lievästi, varsinkin kun se vieruskaverilla toimi kuin unelma alusta loppuun.

Wikin käytöstä: Voisi olla kätevä ainakin intra-systeeminä. Ja jos sen laajentaisi koskemaan kaikkia Lapin kirjastoja, olisi siitä vielä enemmän hyötyä. Wikissä voisi olla käytännön ohjeita ja kaikkea muuta tarpeellista mutta siellä voisi myös vaihtaa (päivän) kuulumisia, heitellä hyviä vinkkejä jne.

iGoogle: Tosi mielenkiintoinen ja helppokäyttöinen, otan jokapäiväiseen käyttöön ehdottomasti tästä päivästä alkaen. Kuvankin pystyi vaihtamaan, se piti tietenkin heti kokeilla. Kiva tilata syötteitä sekä vapaa-aikaan että työhön liittyen ja nähdä ne samalla sivulla.

Esitys tekijänoikeuksista: Selkeä ja hyödyllinen esitys, aukaisi hyvin tuota maailmaa. Jotain tekijänoikeuksista jo tiesinkin, lähinnä musiikkiin liittyen. Hyvä tietää CC-merkinnät ja miten niiden kanssa voi/pitää toimia.

You-tube: Tämän kohdalla pitäydyn toistaiseksi linkittämisessä ja upottamisessa. Mutta jos tarvetta videolle olisi, oman videon tekeminen tuntuisi käyttökelpoisimmalta vaihtoehdolta.

Oma projekti: Aisemmin suunnittelemani leffablogi ei tule ilmestymään omana bloginaan. Olemme pääkirjastolla suunnitelleet, että Kirjavasta kirjasto muutetaan Lapin kirjastojen yhteiseksi blogiksi ja niinpä elokuvista kirjoittaminen on järkevää liittää tähän yhteyteen. Alusta tälle yhteiselle blogille on tarkoitus saada kuntoon marraskuun aikana ja sen jälkeen rinkiin kutsutaan muitakin kirjoittajia. Jatkuvaa projektia on kyllä myös musiikkiosaston fb-sivujen päivittäminen. Sinnekin olisi tarkoitus kehitellä jotain uutta.

Some-palveluja: Etherpadhan on käyttökelpoiseksi jo testattu. Voki vaikutti hauskalta pikaisesti kokeiltuna. Ammattikäyttöä en sille kyllä omaan työhöni liittyen keksinyt. Sumo-paint -palvelu kiinnostaisi kovasti ja kuvien editointia olisi mukava kokeilla. Jätän kokeilun paremmalle ajalle.

FB:n yksityisyysasetukset: Onhan näitä tullut tutkailtua tuon tuostakin. Nyt en löytänyt mitään muutettavaa, vaikka minulla taitaa olla vähän turhankin tiukat asetukset. Otan joku päivä ihan projektiksi ja käyn ajatuksen kanssa kaikki läpi. Mutta siihen pitää varata aikaa ja teen sen omalla ajalla.

torstai 27. lokakuuta 2011

Torstaitunnelmia nettikoulusta

Torstain nettikoulupäivä piti olla rauhallinen, mutta pari eka tunnin aikana tuntui, että pää hajoaa! Seurasin sekä bambuseria että etherpadin muistio- ja chat-tekstejä samalla kun kuuntelin Eeroa, niin tehtävänteon alettua en enää tiennyt mitä piti tehdä! On niin paljon opittavaa, että mistä ihmeestä repii ajan kaikkeen?

Tutustelin iGoogleen, ja loin sen aloitussivuksi ja lisäsin pari gadgettia, mutta ehkäpä perehdyn siihen joskus paremmalla ajalla, jos kiinnostusta riittää. Se on kuitenkin henkilökohtaiseen tarpeeseen, eikä tähän työkäyttöön, joten toistaiseksi se siitä.
Kaikkilla muillakin sivuilla kävin vähän pyörimässä, mutta sivujen sisäistäminen vaatii todella aikaa. Eihän sitä kaikkea tietenkään tarvitsekaan omaksua, kunhan tietää ja tarvittaessa hoksii, mitä kaikkia mahdollisuuksia on käytettävissä; ja niitähän on! Onneksi muistiot ja muukin materiaali jää käytettäväksi myöhemmin, että saa ajan kanssa joskus opetella ja "värkätä" - vaikka hiljaisempana kesäaikana! :)

No niin, takaisin täällä ja kaikilla muillakin sivuilla sen jälkeen, kun koko selain kaatui välillä. Jopa etherpad aukesi - jee!
Niin, piti sanomani vain, että vanhat eli nykyisetkin alustat ovat ihan käytettäviä sisäisessä työkäytössä. Ei kaikkia erilaisia uusia alustoja tarvitse ottaa käyttöön ja hylätä vanhoja toimivia. eli ettei tehdä niin kuin itsetarkoitusta tästä hommasta, eli muutosta muutoksen vuoksi. Ja tämä EI ole muutosvastarintaa!
Ei sillä, että nykyisetkään tiedotuskanavat mitään käyttäjäystävällisiä ovat: tarkoitan uutisten ja tiedotteiden päivittämistä useille eri sivuille.

Edelleen käynnissä olevasta projektistamme sen verran, että se on siis vaiheessa... Valmista varmaan tulee, mutta ei ihan heti. Videoita täytyy vähän työstää vielä: poistaa "tyhjää aikaa" ym. ylimääräistä ja lisäillä ohjetekstejä tarvittaessa. Sitten on sen upotus johonkin soveliaaseen alustaan, onko se ning vai jokin muu, mahdollisesti käytetympi, on vielä mietinnässä.
Perästä kuuluu - toivottavasti!

Yhteiset pohdinnat yhteisessä muistiossa 27.1.0


LAPIN KIRJASTOJEN NETTIKOULU 27.10.

 Miten Wikejä voisi käyttää kirjastotyössä?
Marjo: Muistattehan, että wikejä on muitakin, kuin Wikipedia. Se toki on hyödyllinen arkisessa tiedonhaussa. Minä käytän KirjastoWikiä, joka löytyy osoitteesta http://wiki.kirjastot.fi/
 Anneli Aro: Niin kuin ennen käytettiin tietosanakirjoja, koululaiset esitelmien tekoon ja lomamatkaa suunnittelevat uuteen kohteeseen tutustumiseen.
 Kati V.: Sieltä voi tarkistaa joitakin asioita, jos asiakas ei oikein itse osaa tarkemmin määritellä asiaa. Musan työntekijät kertoivat, että siellä on myös klassisesta musiikista hyvät teostlistaukset, joita voi olla muualta hankalampi löytää. Nopeus tuo helpoutta.Johanna A: Juuri näin
 Aina silloin tällöin sitä tulee käytetettyä. Nopeasti saa tarkastettua kirjailijan tuotantoa, salanimiä ja paljon muuta tärkeää kirjallisuuteen liittyvää ja nopeasti kun asiakas on nokan edessä vastausta heti odottamassa.
 Satu N.
 Kati V.: Meillähän käytetään Ningiä tavallaan suljettuna Lapin kirjastoastojen yhteisenä intrana samaan tapaan, mitä Wikiäkin voisi käyttää. Sinne on kerätty keskustelua eri aiheiden ympärille. Tosin kommentointi on välillä aika hiljaista, mutta mahdollisuus on olemassa. Kiinnostavaa olisi ehkä kehittää myös ohjeiden tallennustilaa. Meillä on saama kirjastojärjestelmä, joten moniin yhteisiin ongelmiin saisi kerättyä ratkaisut yhteen. Ohjeita voisi olla tarjolla myös asiakkaille avoimessa wikissä. Marjo: Käyttösääntöwiki :) Anneli: Ja sitten FB:ssä yritettäis houkutella asiakkaat sitä lukemaan, hah.Leena: samaa kuin Kati mietin: Ning ei ole paras mahdollinen alusta keskusteluun tuon kirjautumisen takia - ja muutenkin, onhan se vähän kömpelö. Salme: Niin on, ja varmaan siksi vähän ja harvojen käytössä. Sitä paitsi, meidän pitäisi ihan tässä omassakin talossa saada joku sisäisen tiedotuksen kanava, vai millä konstin sen saisi kuntoon?
Vesa: Olemme suunnitelleet Wikin käyttöä kirjastokimppamme (Karpalo) yhteisenä viestintäkanavana, jonne voisi laittaa esim. yhteiset kokousmuistiot. Siihen se minusta on hyvä. Marjo: tosi hyvä idea. Leena: Laajennetaan sitä Lapin yhteiseksi kirjastowikiksi. Jokaiselle omia sivuja.
Liisa: Hyvä ajatus tosiaan Vesa, pysyttäisiin paremmin yhteyksissä, ehkä siellä voisi tiedottaa muistakin kuin kokouksista. Vikejähän näkyy olevan moneen tarkoitukseen ja yhteinen tiedon tuottaminen ja kokoaminen on tarkoituksena varmaan alun perin. Työssä tulee käytettyä kirjailijan tuotannon tarkistamiseen. Itse en ole toistaiseksi perehtynyt tiedon tuottamiseen Wikissä. On tullut aina ajateltua Wikejä enemmän julkisina kanavina tiedon kokoamiseen kuin rajatun suljetun ryhmän kanavana. Karpalokirjastot voisivat tiedottaa myös asiakkaille päin julkisella puolella vaikka Karpalokirjastojen historiaa, toimntatapoja, yhteisiä käyttösääntöjä jne.Vesa: Muistanet, että jo muutama vuosi sitten puhuimme yhteisessä tapaamisessamme Wikin käyttämisestä. Se on vaan jäänyt, mutta katsotaan tässä ajan kanssa, jos siitä jotain syntyisi.Hm, niinhän se taisi olla, onko siitä jo muutama vuosi? Huh, ne resurssit, ne. Katsotaan ...
Anneli: Meillä sähköposti tuntuu edelleen toimivan parhaiten, vaikea sopia yhteisestä ajasta. Muistiot tuntuu tosiaan hyvältä ajatukselta, sähköposti pyrkii täyttymään, Wikiä ei tarvitsis tyhjennellä.http://www.sumpli.com/
Anneli: Hauska!

Leena: Wikiä voisi käyttää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä – tai taitojen ylläpitämiseen. Työtä aloittaessa on paljon opittavaa, ja materiaaliin voisi olla helppo perehtyä wikin kautta. Silloin saisi linkitettyäkin hyvin muiden sivujen ohjeisiin (turvallisuus, työelämän taidot, organisaation yleiset perehdytysohjeet, sekä kirjastot.fi:n ohjeet). Paperilla olevat perehdytysohjeet alkavat olla jo historiaa. Tässä tullaan tietysti taas siihen, että kannattaako tehdä samaa mikä jo jossain muualla on tehty – no ei, vaan ne linkitettäisiin siihen perehdytyswikiin. Yleisesti kirjastoilla on eroja siinä miten asiat tehdään, mutta ainakin Lapin kirjaston osalta wikissä voisi olla mm. kuljetusohjeita ja muita yhteisesti sovittuja sääntöjä. Ja mikä estäisi tekemään jokaiselle kirjastolle omat erityisohjeet juuri sen kirjaston käytännöistä, kuitenkin niin, että kaikille yhteiset tiedot säilyisivät yhtenä sivuna. 
Wikien ongelma on niiden suhde organisaation virallisiin Intranet- tai vastaaviin sivuihin. Missä määrin kirjasto voi pitää wikiä ja joudutaanko työ tekemään kahdella alustalla – ei missään nimessä kannata. Tietohallinto voi myös kieltää wikien käyttämisen ohjeiden tallentamiseen tai yleensä työkäyttöön, esim. Rovaniemellä ei saa käyttää GoogleDocsia yhteisten kokouspaperien tallennus- tai työstöpaikkana, sama saattaa päteä myös wikeihin. Ymmärrän kyllä tietoturvan vaatimukset (ja dokumentit kannattaa tietysti tallentaa myös varmaan ja varmistettuun paikkaan, puhunkin nyt dokumenttien jakelusta), mutta välillä tuntuu, että julkisorganisaatioiden toiminta laahaa pitkällä somen virtojen takana, sormi pystyssä varoittamassa uhkista. 


 Luo iGoogle-aloitussivu (tarvitset Google-tunnuksesi)
ja
ttp://www.google.fi/support/websearch/bin/answer.py?answer=25551

Leena: Googlesta pitää mainita myös Google Alert: sillä voi seurata jos tiettyjä sanoja ilmestyy verkkoon. Itse seuraan kirjaston eri nimiversioita verkossa - ja tietysti omalla nimellä, jos joku vaikka äityisi herjailemaan tai lähinnä yleensä mainitsemaan. Enemmän mielenkiintoista löytyy kuitenkin noilla kirjaston nimimuodoilla. Näin pääsee heti kommentoimaan, korjaamaan tai kiittämään riippuen mitä ihminen on kirjoittanut. 

Laita sinne sisällöksi ainakin blogi ja joitain muita lähteitä, joita seuraat, blogeja, tiedotusvälineitä yms. Näet aina kerralla kaikki tärkeimmät otsikot.

Marjo: http://bit.ly/utKY2a tuon linkin takaa löytyy Kirjastovirta, eli sellainen palvelu, joka haravoi automaattisesti kirjastoalan blogitekstejä samaan "ikkunaan" iGooglessa.
Vesa: Tämä tehtävä suoritettu
Terhi: Sama täällä, tehty on
Liisa: Suorittanut olen iGoogle-jutut, hyvä etten unohtunut sinne lueskelemaan päivän uutisia, maltoin tulla pois. 
Tutustu Creative-commons-lisensseihin. Miten niitä voidaan käyttää kirjastojen sosiaalisessa mediassa?:

Anneli: http://www.openclipart.org/detail/101887/little-red-devil-head-cartoon-with-santa-claus-hat-by-palomaironique Kokeilenpahan toivottaa teille mukavaa halloweenia ja joulun odotusta.
Vapaasti hyödynnettävään aineistoon tutustuminen vaatii tosi paljon aikaa. Kun aikaa jollakin on tai joku osuu hyödylliseen paikkaan, tietoa vaan koko Lappiin, esim. Saamelaisen virtuaalikirjaston fb-sivulle, jos aiheen puolesta sille sopii. (Alan nyt joka toisessa käänteessä puhua teille Saamelaisesta virtuaalikirjastosta, jonka sisällön miettiminen ja lobbaus on Enontekiön projektina tässä nettikoulussa. Irene Piippola toivottaa uudet ajatukset tervetulleiksi. Eikä ylläpito-oikeuksia ole rajattu tiukasti. Tämän verran projektimme on edennyt.)

Erittäin mielenkiintoista. Tavallisesti on juuri se ongelma kirjastotyössä kuvien ja tekstien julkaisemisessa; ettei ole tarvittavia lupia hankittu ja ei ole oikeuksia käyttää...joten tällainen lisenssijuttu erillaisine oikeuksineen tutustumisen arvoista materiaalia. Vastassa taitaa olla kuitenkin arjessa tuo ikävä jatkuva aikapula...Satu N
Vesa: Kirjastoilla C-c-lisensseille voisi olla käyttöä ainakin nettisivuilla olevien kuvien käytön salliminen oikeassa yhteydessä. Mieleeni tulee ainakin kimppakirjastomme logon kuva, jonka sallisin kopioida, kun sitä käytetään linkkinä meidän sivullemme. Niin ja kyllä lisenssi selventäisi muutoinkin tilannetta. Ainakin itse olen joskus syyllistynyt kuvan kopioimiseen toiselta sivulta (tallensin sen sitten uudella nimellä ja lisäsin dokumenttiini, joka mahdollisesti on julkaistu netissä) Mutta ette kait kerro sitä kellekään. :) Marjo: Tuo cc-lisensointi on parhaita juttuja 2010-luvulla, sillä sen avulla voit kertoa muille MISSÄ MÄÄRIN sinun tuottamaasi juttua voi hyödyntää. Eli ei enää "et saa kun et vaan saa" -ajattelua, vaan "saat, JOS...". Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi määrittää cc-lisenssit kevyemmäksi omaan kuvagalleriaani Flickrissä...
Kati V.: Tuo Googlen kuvahaun tulosten rajaus käyttöoikeudellisiin kuviin on tosi kätevä, kun tekee näyttelyjulisteita jne. Leena: totta, päivän parasta antia :)
Kati, tämän opetat minulle "kädestä pitäen", tarvii myös - Salme
Tässä mainio esitys yhden lisenssin antamista käyttömahdollisuuksista:
Anneli: Tässä lähellä oli ihan hienoja Helmetin kirjastopolkuesityksiä. Tosi tarkoituksella?

Tätä kauttahan voi mainiosti päästä ns. julkisuuteenkin tai joku taho voi haluta käyttää enemmänkin taitojasi,tekstejä yms. Aika jännää mihin kaikkeen tämmöinen jakaminen voi viedä...Satu N

Tässä myös vähän laajempi katsaus, etenkin verkkoaineiston käytöstä. Siinä esitellään myös CC-lisenssit (huom. voit katsoa äänen kanssa tai ilman!)

Anneli: Tosi hyvä esitys.
Vesa: Yksinkertainen ja selkeä esitys
Liisa: Hyvä esitys.
Kati V.: Tämä peruskouluun tarkoitettu esitys tekijänoikeuksista on tosi hyvä. Perustiedot tulevat selkeästi esiin. Laitampa tännekin saman linkin, jonka lisäsin tuonna suljettuun FB:hen. Tekijänoikeuksista kirjastoille, voi myös kysyä. http://mediakasvatus.kirjastot.fi/tekijanoikeus

Leena: Lisenssejä kannattaisi käyttää aina kun tuotetaan jotain materiaalia, johon halutaan jostain syystä pitää jotain oikeuksia, tai esim. estää hyvän idean kaupallinen käyttö. CC –lisenssejä voitaisiin käyttää esimerkiksi tuollaisen perehdytyssivun jakelussa, jossa määrättäisiin esim., että tekstiä saa muokata ja jakaa edelleen, mutta ei kaupalliseen käyttöön, ja jakelussa on käytettävä samoja lisenssiehtoja kuin alkuperäisessä. Tällöin voisi käyttää Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 –lisenssiä, joka sallii kaikki yllämainitut toimet. Muita käyttöpaikkoja ovat mm. verkkoon laitettavat kuvat ja videot.

Tutustu seuraavaan sivustoon:

Miten voit käyttää Youtube-videoIta kirjaston sosiaalisen median sivulla?
Törmäsitkö mihinkään muuhun tekijänoikeusongelmaan, joka voi hankaloittaa kirjastojen sosiaalisen median käyttöä?
Huolettomimmalla tavalla pääsee, kun tekee itse youtube-videot...Vielä näyttää olevan ongelma kun miltei kaikki youtube-jutut luokitellaan elokuvaesityksiksi ja sitä kautta luvanvaraisiksi. No eiköhän tämäkin asia päivity pikku hiljaa tähän päivään, kovaa vauhtiahan tuonne youtubiin ilmestyy lisää materiaalia. Satu N
Anneli Aro: Puhumattakaan YLE:n Areenalla olevien ohjelmien käytöstä kouluopetuksessa. Uskomatonta, että pitäis itse nauhoittaa TV-ohjelmista koulussa dvd:lle, ettei voi katsoa suoraan netin kautta Areenalta eikä nauhoittaa Areenalta. No, asiantuntija selitti, ettei siitä ole maksettu YLE:lle.
Ei näitä tekijänoikeusrikkomuksia taida olla kenelläkään rahaa tutkia...
Kyösti: Voiko linkittää vapaasti vai liittyykö siihen joitakin soveliaisuuskäytäntöjä?
Vesa: Näen asian näin (esimerkin kautta): kun pidämme kirjaston sisäistä koulutusta omalle porukalle, niin youtubesta voimme videoita katsella, kunhan emme kopioi niitä. Eli omassa koulutusmateriaalissani voin linkittää kun koulutus on rajatulle piirille. Kun taas pidämme jotain koulutusta, johon voi osallistua kuka tahansa, niin esittämisen ja linkittämisen laita onkin toisin.
Marjo: Heikki Poroilaa ollaan konsultoitu kerran Roin musaosaston FB-sivua varten, uskaltaako upottaa/linkittää Youtubessa olevaa musavideota tms. kirjaston FB-sivulle. Muistaakseni (huom :)) Heikki vastasi, että tekijänoikeuskysymys jää tuossa tapauksessa Youtuben ratkottavaksi. Me ollaan kolmansina osapuolina. Hankala juttu!
Kati V.: Lisää tietoa YouTuben lisenssistä: "He voivat valita jokoa YouTuben tavallisen lisenssin, joka sallii siis videoiden katselun, tai uutena vaihtoehtona CC BY -lisenssin, joka sallii videon katselun, kopioinnin ja muuntelun, tekijän nimen mainiten." http://www.opettajantekijanoikeus.fi/2011/06/youtube-otti-kayttoon-avoimet-lisenssit-melkein/ Marjo: Linkittäminen ja upottaminen eivät ole muuntelua eivätkä kopiointia. Termien kanssa kyllä joskus täytyisi turvautua semantikkoon :) Joo, eivät tietenkään, mutta nyt YuoTubesta löytyy jo materiaalia, jossa on vielä laajemmat oikeudetAnneli: Onko siinäkin "tarkennettu haku"?.En ole itse testannut, mutta luulisin, että CC merkinnät näkyvät siinä, kun avaa videon kaikki tiedot. Normaalisti lukee "Tavallinen YouTube-käyttölupa". Sitä en tiedä, voiko näitä hakea. 
Anneli: No asia elää ja puhuttaa.
Liisa: Täytynee laittaa omatekemiä video ja animaatiopätkiä sivuille, kunhan kaiken kerkiää toteuttaa.
Kuvienkin kanssa joskus hidasta kun kamera mukana, mutta piuha puuttuu... 


LISÄKSI KIRJOITA MISSÄ VAIHEESSA PROJEKTISI TAI PROJEKTINNE ON??

Leena: Minun projekti on omasta työprojektista tiedottaminen. Olen sitä varten perustanut tuon blogin http://lapinyhteinenkirjasto.blogspot.com/, jonne tarkoitus on kirjoittaa noin kerran viikossa vähintään – tämä toteutunut melko hyvin. Kiitettävästi olen myös saanut kommentteja, jotain keskustelun aloitustakin on tullut. Kuvien liittäminen on jäänyt toissijaiseksi, kirjastojärjestelmästä ei niin hyviä otoksia saa, tai sitten ei ole kameraa tai aikaa kuvaamiseen. Korjataan tuo kuvatilanne.
Toinen tiedotuskanava on projektin FB-sivu, joka on jo auki mutta en ole tyytyväinen sen profiilikuvaan. Löytyy kuitenkin nimellä Lapin yhteinen kirjasto. Täällä aion vielä nopeammassa tahdissa ja vielä epävirallisemmin viestittää kuulumisista. Myös tuota äänestysvalikkoa olen suunnitellut käyttäväni. Itse asiassa taidankin laittaa äänestyksen pitääkö profiili vaihtaa vai kelpaako sellaisenaan :)
Wikitekstiä lisään KirjastoWikiin varmaankin jossain vaiheessa, jotain tietoa on jo Hankerekisterin sivuilla, ja KirjastoWiki tulee olemaan melko lailla sen kopsua. 



PÄIVÄN AIKANA: Voit myös ottaa yhteyttä opettaja Eero Leppäseen kaikissa sosiaaliseen mediaan liittyvien ongelmien kanssa. Esimerkiksi eri alustojen käyttötuki, projektityön ohjaus/neuvonta yms.
Voit soittaa: 040 512 63 91   Skypettää: skypenimi: rautasilta tai voimme kokeilla Google+ -hangout-sessiota.

Voimme kokeilla myös join.me -ruudunjako-ohjelmaa, jolla voin jakaa oman näyttöni teille ja näyttää asetuksia yms.
https://join.me/ (vaatii flash 10 ja uusimmat versiot selaimista, eli samat kuin muutkin käyttämämme alustat)

Tutustu näihin ilman kirjautumista toimiviin some-palveluihin:
Löytyikö mitään käyttökelpoista?
Anneli: http://www.wordle.net/show/wrdl/4308752/Pilvikokeilu Salme:Tätä kun yritin avata, niin koko selain kaatui! 
Liisa: Jes, löytyi http://www.sumopaint.com/home/
ja http://www.voki.com/  voivat olla käyttökelpoisia, etenkin hahmo, nämä liittyivät tähän omatekemiseen, mutta pitänee harrastaa ensin vapaa-aikana ja tuoda sitten kokemus työhön, muuten ei aika riitä. Ja nämä nyt kiinnostaa itseä ehkä muutenkin.

Ja sokerina pohjalla: tässä ohjeet Facebookin yksityisasetusten muokkaamiseen Facebookin omassa profiilissahttp://www.slideshare.net/Zipipop/est-feissarimokat-zipipopin-vinkit-facebook-asetusten-stmiseen?from=ss_embed
Liisa: kävin katselemassa feissarimokia ja ainahan sitä jotakin löytyy muutettavaa.

Liisa:Huolestuttaa vähän tuo projektijuttu, kun en keksi mitään aihetta.Simolla on Facebook-sivu, jota ajattelin kyllä kehittää eteenpäin ja olen Eeron ohjeilla vähän lisäillytkin ja tarkistellut sivuja, voisivatko muut käydä tykkäämässä ja antaa kommentteja. Voisiko se olla projekti, kun olen täältä yksin koulutuksessa.Ok, otan sitten Fb-sivun kehittämisen hankkeeksi.
Nyt olen tutkinut Wikit ja todennut nekin hyviksi työkaluiksi: ensin arkisessa työssä tiedonhakukanavana ja näkyvät soveltuvan myös sisäiseen tiedottamiseen, kuten Vesa mainitsi Karpalokirjastojen tiedottamisesta tai ajatuksesta käyttää Wikiä siihen. Creative-commons- Lisesenssejäkin kävin tutkailemassa ja voisihan niillekin olla käyttöä monessakin paikassa, kuten monesti todettua, ettei kärrynpyörää kannata aina uudesti keksiä(jos ei nyt jotain uutta mullistavaa siihen lisää).

Seija: kävin tykkäämässä. Marjo: Joko Simon kirjastolla on Facebook-sivu? Entä haluatko tehdä vinkkejä Kirjavaan kirjastoon? Ehdottomasti voit kehittää jo olemassa olevaa FB-sivua, se on erinomainen kehittämishanke.
OKati V.: Olemme juuri muokkaamassa Kirjavasta kirjastosta sitä yhteistä vinkkauspaikkaa. Marjo: Ottaisiko joku rovaniemeläinen tuosta vastuun? Tässä on aikatauluna 15.11. jälkeen

Kati V: Sovimme, että minä ja ainakin Helena teemme tämän.Taru ja Kati  L. ovat myös mukana.  Sehän voi olla teidän kehittämishankkeenne? Vaiko mitäkö?  Kati V: Juu, juuri niin ajattelimmekin :)Ja Taru siis mukana myös, ei järkeä alkaa pitämään mitään omaa blogia (elokuvat), kun sen saa mukaan tähän. :)Seija on työnsä puoelsta tässä mukana! Kat V:Kokoustamme Sinikan kanssa ja teemme muutamia muutoksia blogiin. Vaihdamme kuvat ja otsikon jne. Seuraava vaihe on haalia lisää kirjoittajia. 
Vesa: Projektina ajattelin tehdä kirjastolle Facebook-sivun, jonne siirrän lukuvinkit, näyttelytiedotteet yms. Lukuvinkit ym. ovat nykyisin kirjaston kotisivulla ja ne ovat hitaita ja vaikeampia päivittää. Facebook on kätevämpi. Marjo: Hyvä hyvä.
Nyt projektini on siinä vaiheessa, että homma on keskusteltu porukan kanssa ja hahmoteltuna ajatuksissa. Käytännön toimet ovat vielä konkretisoitumatta. Jos en tänään, niin lähipäivinä teen Ranuan kirjastolle fb-sivun, sinne jonkun lukuvinkin ja myöhemmin musa- ja leffavinkkejä. Ja tulipa tässä mieleen myös uusi laitehankinta. Pitäs saada skanneri, jolla skannais kirjojen, levyjen ym. kansia. Vai onko jollain muuta konstia? Kuviahan kyllä löytyy netistä, mutta ne tekijänoikeudet...

Terhi: Kuinkas meillä Vesan kanssa näyttää olevan sama väri? Vesa: No niin näyttää. Marjo: EtherPad sekoilee.Laittakee nimet aina omien kommenttien eteen.Salla: mulla toimii nyt, mutta pääsin mukaan jälkijunassa

Salla: kysyisin Marialta ja Johannalta että mitä me tehdään sen meidän alustavan projektin kanssa. En tiedä onko Tarjakello on nyt 12.50 ja pääsin linjoille lukemaan näitä ja Olga linjoilla, ei ainakaan nimiä näy? Ryhdytäänkö me tekemään nuorille facebookia? Olen myös miettinyt olisiko järkevämpää keskittyä ensin tähän talon yleiseen fb-sivuun, mutta kelpaako se projektiksi ja hypimmekö toisten varpaille.Marjo: keskittykää eka talon yhteiseen, vai mitä ajattelisitte? Johanna: Oliko sitä koko talon sivua tarkoitus uudistaa? Marjo: Jep, se uudistus täytyy jonkun organisoida.Seija: viestintätiimi on jo organisoinut, tekstini siellä helpdeskfacebookissa
 Toisaalta voisimmehan tehdä suunnitelman nuortenfb:stä tai isolla köörillä koko talon hommaa eli mulle kle käy kumpi vaan :)Tarkoitus on uusia kokonaan(Seija)MariaJ: Minustakin voisimme edelleen tehdä suunnitelman nuortenfb:stä.Johanna: Satu ja Terhikin osallistuisivat mielellään meidän projektiin Mainiota. Mulle sopii kans että tehdään suunnitelma nuorille. Nyt pitää ilmeisesti välillä keskittyä tuohon blogimateriaaliin, jatketaan tästä myöhemmin.Okja toki Terhi ja Satu mukaan!!!! Marjo: ok, ehkä toi nuorten FB on fiksu, kunhan se profiloituu selkeästi erilailla kuin talon oma tai musaosasto. Toisaalta kannattaa miettiä, kuinka mielekästä on "poteroitua", eli tuleeko järkevää sisältöä talon omalle sivulle jos nuorten palveluilla ja musalla omansa? Kannattaisin tuon nuorten FBn kytkemistä nuortenraatiin/LivingLabiin. Sen näen selkeästi erilaisena kuin nyt olemassa olevat musaosasto ja talon oma.Minäkin ajattelen niin, että emme nyt ja tässä pystytä fb:tä nuorille, mutta voisimme ideoida omalta osaltamme. Marjo: Hyvä! Nuorten mukanaolo tärkeää. Marraskuussa mulla muuttuu hieman työtilanne ja silloin sen nuortenraadin voisi pistää pystyyn. Törmäsin muuten äsken wikitehtävää lukiessani nuorten osallistamisesta tehtyyn opinnäytetyöhön https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5474/Hytonen_Anu.pdf?sequence=1Johanna A: Avaatko Marjo/Salla tuota LivingLabia hiukan? Marjo: palvelun kehittämistä autenttisissa käyttötilanteissa käyttäjän kanssa. Lyhyesti :) Vaikkapa kirjaston ei-käyttäjien kanssa kirjaston hyllyjärjestyksen tms. tutkiminen; havannoidaan miten ei-käyttäjä tilan hahmottaa, liikkuu tilassa.


Kuka voisi sanoa mikä ero on iGooglella ja Google+:lla? Vai onko niillä eroja? Marjo: Google+ on Google-yrityksen Facebook-vastine. iGoogle on syötteenlukupalveluLeila:Huomasin sitten kun aloin lisäämään niitä syötteitä.

Seija: tuosta nuorten mukanaolosta kirjaston yhteisessä  fb:ssä laajoin joukoin : jos on uskomista Aleksi Neuvosen/Demos puheita, kaikki haluaa olla vaan omassa kuplassaan, siis tuleeko nuoret kaikenikäisten fbookiin?Kannattaa ainakin tehdä törmäykset mahdollisiksi jos teettekin eri segmenteille omaa. Tai jopa yrittää edistää törmäyksiä. (Eero) Jos Nuorille tehdään oma FacebooSivu, niin heti alusta asti värvätä sinne myös nuoria tekijöiksi/sisällöntuottajiksi Seija: kyllä vaan, kävin vikaisemassa Nutin facebookkia, ei nuoret siellä näytytä tuottavan seinälle mitään. Mutta alkua kai se on heilläkin, tunnen yhden tekijän. 

IGoogle vaikutti ihan kivalta, mutta onpas se vaan mainosta täynnä! Sitä mitä mie haen, se ei aina ymmärrä, mutta tyrkyttää jotain tarjolle.  
Leila: iGoogle pitää muokata omanäiköiseksi. Ihan mukava varmaan kun jaksaa vain tehdä siitä sellaisen.Seija: niin pitää, mutat silti ne mainokset tuntuu häiritsevän
Vesa: Kävinpä sitä minäkin tekemässä iGoogle-sivun. Joskus aiemmin oli, mutta se on johonkin häipynyt. Ihan kätevä. En vielä paljoa ehtinyt tutustua, mutta voisiko joku neuvoa, miten omat kirjanmerkit näkyisivät sivulla?Marjo: Ai että miten sinne saa lisättyä uusia juttuja?Niin, niitä seurattavia blogeja esim.?
Salla: ei mulla näy iGooglessa mitään mainoksia

Se Saukkoraudan creative -info oli hyvä ja selkeä. Harmi vaan kun tulee siellä slidesharessa klikkailtua muutakin mielenkiintoista :-) Nyt lähden syömään.Missä muuten on uusin Creative Commons-sivu, blogissa puhuatan jotain hajonneesta alustasta ja se on päivitetty kesällä 2010.

Salla: tekijänoikeuksista [menossa slideshare verkkoaineiston hyödyntämisestä mediatuotannossa]: Luetaankohan myös kirjastossa tapahtuvat opetustilanteet (ei opettajan vaan kirjastohenkilökunnan pitämä opetus) tekijänoikeudellisesti opetuksen lisäoikeuksien piiriin?
 Minun näkemykseni on, että opetus on opetusta. ja silloin se omn opetuskäyttöä riippumatta ajasta, paikasta tai toimijista.

 Ilmeisesti tää alkaa taas toimia kaikilla? 
 Terhi:Laitoimme Saarenkylässä tettiläiset töihin tutkailemaan ja kommentoimaan Roin FB sivuja. Eka kommentti oli: missä ne sellaiset kirjaston FB sivut oikein on? No vastaus: piilossa vissiin. :):))

Taru: Pääsin vihdoinkin sisään! Mieletön määrä hyvää tekstiä täällä, alan vähitellen kommentoimaan itsekin kaikkea lukemaani ja kuuntelemaani materiaalia.

Salla: Hei, ollaan meidän pikkuporukan (Johanna, Satu, Terhi, Tarja, Maria ja minä) pidetty omaa eatherpad-keskustelua tästä meidän projektista (nuorten fb-sivut) Päädyttiin lopulta tapaamaan toisemme silmästä silmään ma 7.11. Kopioin tähän meidän keskustelusta ne muut osat, joissa ei puhuttu kokousajan sopimisesta:

TÄSTÄ ALKAA SE KESKUSTELU:

Salla: toinen asia on, että koko syksyn on ollut mielessä fyysisen nuortenryhmän perustaminen, joka ideoisi kanssamme nuortenkirjastopalveluita Rovaniemellä. Toosi hyvä juttu:)
SSiis muuutakin kuin tätä verkkopalvelua? Kyllä, ihan kaikkea mahdollista toimintaa. Tämän idean sain jo toista vuotta sitten vieraillessani Seinäjoella, missä tällainen ryhmä pyörii menestyksekkäästi.Ehtiskö se tähän nettikoulun nettikoulun projektiin/liitetäänö? Vai tehdäänkö me nyt suunnitelmat ym. ilman nuoria/ulkopuolisia? Minusta voitasiin tehdä nyt suunnitelmia mutta ei julkaistaisi vielä niitä sivuja. Samaa mieltä
Ja otettais kuitenkin heti alusta asti huomioon miten ja mistä me niitä nuoria otettaisiin

on tuossa pari aika saman väristä keltaista vai olenko värisokea
En lukenut odota ´hetki, nyt olen lukaissut
 Multa katos oikealla olevat värikoodit kuka kukin on Tarja
 Kiva kuulla tuosta että Seinäjoella toimii hyvin
Kolmas asia on, että johtaja toivoo haettavan hankerahaa liittyen nuortenosaston kehittämiseen. Kaksi avainsanaa tulevassa hakemuksessa ovat palvelumuotoilu ja Living Lab. Kumpaakaan en ole vielä kovin hyvin perehtynyt, mutta hankehakemuksen kirjoittamiesen on vielä pari päivää aikaa. Palvelumuotoilu käsittääkseni tarkoittaa palvelujen suunnittelemistä käyttäjälähtöisesti. Esim. sisustuksen yms. kannalta. Living lab tarkoittaa esim. kirjastoinstituution ja käyttäjien aitoa vuorovaikutteista yhteistyötä eli juuri esim. tuota raatitoimintaa. Ja sen takia Marjo puhui että fb-sivun voisi kytkeä siihen LivigLabbiin. Tämä oli nyt vaan tausta-asiaa, nyt voitaisiin miettiä niitä sivuja ihan konkreettisesti. Suuri hiljaisuus:)

Voitaisko järjestää kilpailu sivuston nimestä?

Kutsutaanko vaikka joku koululuokka ideoimaan mukaan? Meneekö hankalaksi?
Haloo oottekste vielä siellä?
Pohdittaisiinko ensin vähän aikaa, minkä ikäinen on meidän mielestämme nuori. Tämäkin on laajempi kysymys. Eli kun tarjoamme nuortenkirjastopalveluja, mikä on kohderyhmämme. Minun mielestäni nuoret ovat yläasteikäisiä. 
Kyllä minusta porukkaan kuuluu ala-asteen puolelta 5-6 luokat
Yläaste ja kenties lukio,
Mie ajattelisin yläasteikäisiä lähtökohtaisesti
Mietittekö nyt siis sitä tilaratkaisua vai tätä someai?Ihan yleisesti minusta liittyy someenkin, eli esim. somen ulkoasuun ym. Toki somessa voi liikkua ihan minkä ikäiset tahansa, mutta olisi hyvä fokusoitua jollekin kohderyhmälle. Kirjavinkatessa tulee vinkattua jo vitosilla ja kutosille "yläkoulukirjoja", mutta minusta siirtymäriitti alakoulusta yläkouluun on oikeasti sen verran vahva, että lapsi tuntuu muuttuvan oikeasti nuoreksi vasta siinä vaiheessa. Jayläasteikäiset kenties karttavat sivuja, jos on kovin kakarat mukana
FB-sivujen kannalta yläaste ja vanhemmat, samaa mieltä kuin Johanna ylläSalla peesaa kans tätä.
varhaisnuoret n11-14, nuoret15-17, nuoret aikuiset 18-21--- joo, yläaste ja lukio 13-18 mietin ääneen

En haluaisi kytkeä tähän koulua mukaan eli en lähtisi ideoimaan yksittäisen koululuokan kanssa. Enkä välttämättä haluaisi nimikilpailuakaan - olenko ihan tylsä ?No olet;) Et sentään.Eikun mitäs menin kysymään : ) : ) ehkä ajattelen että tuollaista kilpailuvaihtoehtoa voisi käyttää myöhemmin jossain toisessa tilanteessa. Sen nimen täytyisi kait olla kuitenkin sellainen joka yhdistää nuoret ja kirjaston. 

Mikä meidän projekti sitten tässä nettikoulussa käytännössä olisi? Suunnitellaan, mutta ei toteuteta? Onnistuuko se? Voidaanko tehdä FB:ssä jo konkreetisesti jotain, vai pitääkö niitä nuoria olla ensin mukana, jotta keksitään nimi jne
Kai se tuo fb sivu ensin?
Muistatteko oliko fb:ssä mahdollisuus tehdä sivu, mutta ei vielä julkaista sitä?Tarkoitan että jos ensin tehtäisiin sivu ja tuotettaisiin sinne vähän jotain matskua ja sitten vasta julkaistaisiin. Pitäisi saada joku kiva logo, ehtisiköhän Karl suunnitella??
Pystyyhän sitä ainakin rajaamaan 
Ok, mulla on edelleen käymättä se fb-luento, mutta tosiaan jos on mahdollista tehdä sivu julkaisematta sitä, ja muokata sitä sitten myöhemmin julkaisukuntoon.Eihän moni tule fb sivulle jossei sitä mainosteta ja jollei sinne kutsu porukkaa
Eihän vaan asiat vanhene ennenkuin ehditään julkaisuun asti...hyvä olisi olla jonkinlaiset linjaukset konkreettisesti siitä, mitä se sivu tulisi pitämään sisällään. Itse ainakin sellaisia kaipaisin hyvinkinvarhaisessa vaiheessa. Samma här.Olisi tämä aika paljon helpompaa, jos istuisimme nokatusten tämän sijastajoo pitääkö sitten sopia palaveriaika??????

Voitaisiin tulla Marian ja Tarjan kanssa Saarenkyläänkin varmaan
Kannatan. :) Jokainen voisi miettiä siihen mennessä vähän, mitä fb-sivuilla voisi olla
Pitää myös miettiä mikä on realistista toiminnan kannalta. Eli mielestäni meillä olisi hyvä olla varastossa jotain matskua jo valmiiksi. Esim. lyhyitä napakoita aineistovinkkejä ehkä. Sellaisia joita Oulun kaupunginkirjasto julkaisee aina välillä. 

JA TÄHÄN LOPPUI TÄMÄ ROVANIEMEN NUORTEN FB-SIVU KESKUSTELU

Kolarin projekteina ovat fb sivujen kehittäminen ja kirjastostoautoblogi yhdessä Kittilän kanssa

Torstai terveiset Kittilästä

Päivä on ollut hyvin mielenkiintoinen, varsinkin kun olin ekakertaa "luennolla". Materiaalia oli linkeissä tosi paljon ja kaikki lähes uutta asiaa. Linkkeihin olisi ollut mukava päästä tutustumaan hieman etukäteen.

Pohdimme täällä millaisia wikejä voisimme tuottaa kirjastona, mistä tietäisimme paljon ja jota tietoa ei muualta välttämättä löydy? Kittilässä on paljon taiteilijoita Reidar, Junttila, Palsa jne. "Kittilän kirjaston taidewiki" sisältäisi tiedot heistä.

Igoogle vaikutti aluksi aika sekavalta jutulta. Mutta sivujen luonti ja blogien lisäys oli helppoa kun ensin ymmärsi sen idean. Mutta meitä jäi askarruttamaan mihin igooglea on tarkoitus käyttää. Googlefanihan kyllä on mielissään että yhdellä kirjautumisella voi päästä sähköpostiin, lukemaan mieliblogeja ja nähdä uusimmat uutiset ja sään. Vaatii se kyllä aika paljon totuttelua. Selaimen suosikkipalkkeihinhan sitä on ruukannut ennen kaikki semmoiset osoitteet tallentaa ja käyttää niitä. Tai sitten olen ymmärtänyt väärin koko igooglen idean.

Creativecommon-lisenssit menivät kyllä aika ohi. Luin mitä ne tarkoittavat mutta ne ei oikein vielä auennut.

Youtube-videoiden käyttöä kirjaston sosiaalisessa mediassa herätti miellä paljon ideoita. Jos kirjastolla olisi mahdollisuus tallentaa satutuokiot, kirjavinkkaukset ja muut kirjaston tapahtumat, niin niitähän olisi mukava tarjota elävänäkuvana nähtäväksi nettiin. Tekijänoikeusasiat pitäisi vain selvittää tosi hyvin. Kaikilta henkilöiltä joita kuvissa näkyy pitäisi saada lupa. Ja miten se menikään elokuvanmääritelmä? Nämä kaikki vaikuttavat aika monimutkaiselta ja ei varmaan hoksi edes ajatella kaikkia "lupa-asioita" mitä siihen liittyy.

Tällaisilla mietteillä liikkeellä
Riitta Pantsar
ps.Jäikös joku kotitehtävä tekemättä?

WIKIT yms.

Terveisiä Sodankylästä
Suora lähetys uhkaa alkaa, emmekä ole päässeet kovinkaan pitkälle tämänpäiväisissä tehtävissä..

Luettavaa oli tosi paljon ja osa lienee vielä lukemattakin! iGoogle-sivun tekoa ehdimme kuitenkin kaikki harjoittelemaan, kahvilla käydessämme Googlekin oli tosin meidät heittänyt pihalle:)

Wikeistäkin meillä on aika vähän kokemusta, kirjastoWiki ja Wikipedia lienevät tutuimmat!
Tytöt tuossa laulavat "Missä oot WikiLee?"

Yritetään kuitenkin, nyt Bambuseriin...

t. Anne, Arja, Hannele, Heli, Marja, Tuija, Riitta ja Tiina

ps. Projektityönä ilm. yritetään keskittyä meidän Facebook-sivuihin

Mietteitä Kemijärveltä 27.10. koulutuspäivästä


Miten Wikejä voisi käyttää kirjastotyössä?
Voitaisiinko miettiä niiden ohjeden, joita Helena ja M-Leena ovat tehneet (tulevat tekemään), laittamista Wikin muotoon? Toisaalta myös sanotaan tämän Googlen Docsien olevan mainio keino.

Sallahan on tehnyt  kotiseutuwikin. Meillä täällä Kemijärvellä kokoontuu kirjastossa kansalaisopiston Muistelu-piiri, jossa vanhoja asioita muistellaan. Esim. viimeksi muisteltiin rautatieasioita. Näistä olisi upea saada wiki - ainakin jäljellä olevista. Kotiseutuwiki olisi keino saada “katoavaa kansanperinnettä”  talteen.

Mikä uhkana? On vaikeaa saada työyhteisöä innostumaan uusista, varsinkaan teknisistä asioista. Vaikka wikiin kirjoittaminen ei oikeasti ole tekninen vaan henkinen kysymys, niin kaiken uuden omaksuminen on joillekin vaikeaa. Jos wikiä alettaisiin tehdä, siitä päivittämisetä pitäisi huolehtia vastuullisesti.

Kemijärven kirjasto käyttää iGooglea

  1. selaimen aloitussivuna. Siinä on jotain gadgetejä, mutta esim. blogeja ei ole. Pitänee yrittää lisätä.
  2. Googlen dokumentteja työpaikkapalavereiden kirjoitus-, muokkaus- ja säilytyspaikkana.
  3. yhteisiä valokuvia
  4. kalenteria käytetään henkilökunnan suunnittelemien näyttelyjen aikojen varaamiseen
    1. voi varata etukäteen itselle sopivan ajan
    2. näkee vanhat varaukset, ei tule samoja näyttelyjä jatkuvasti
    3. tulee tehtyä näyttelyjä, kun näkee kalenterista vapaat ajat
  5. maps-sovellusta kirjastoauton reittien, pysäkkien ja aikataulujen näyttämiseen

Creative Commons
Tarkoittaako tämä  cc-linsenssi sitä, että kirjasto antaisi oikeuksia omiin julkaisuihinsa? Tuntuu vähän oudolta, vaikka esim. valokuvat otetaan itse nettisivuille, olen käsittänyt, että kaupunki työnantajana omistaa oikeudet?

Annettiin todella hyvä vinkki siitä, miten löytää kuvia, joihin tekijä on antanut tekijänoikeudet.

YouTubeKirjastot.fi -sivuilta voidaan lisätä kaikkea kivaa, itse tekemien vaatisi sellaisen asiantuntemuksen, jota ainakaan meillä ei ole (videokamera, editointi ym.) Lisää omassa projekstissamme..Tekijänoikeuksista opin sen verran, että jos on mukana on upotuslinkki, sen voi liittää sivuille ja esittää

Oma projekti
Helena ja Marja-Leena tekivät iGoogle dokumenteissa pp-esityksen lehtien käsittelystä Kemijärven kaupunginkirjastossa. On tarkoitus tehdä samanlainen esittely ehkä myös kirjojen muovittamisesta ja muista töistä kirjastossa. Voitaisi käyttää uusien (?) työntekijöiden perehdyttämiseen. Meillä on palvelimella Ohjeet-kansio, jossa on kaikenlaisia yleisiä ohjeita. Ehkä nekin voisi siirtää googleen ja myös kaikki lomakkeet, en tiedä, pitää jutella työkavereiden kanssa.

Tornion kirjaston alakerran ryhmän unelmien facebook-sivu

Facebook-sivu tavoittaa mahdollisimman monia eri-ikäisiä ihmisiä ja erityisesti koukuttaa niitä, jotka eivät käytä kirjastoa. Sisältö jaetaan yhteistyökumppaneiden sivuille, esimerkiksi nuorisotoimelle ja senioripisteelle. Seinän ulkonäkö tehdään houkuttelevaksi sopivilla kuvilla ja vetävillä kuvateksteillä, joita voi kommentoida ja joista saa linkit suoraan kirjaston eri osastoille.

Facebookin ylläpitäjiä on muutamia, joilla on hallussaan tieto ja taito (kyky käyttää sanaa). Tapahtumista ja näyttelyistä on ajankohtaiset ja yksityiskohtaiset tiedot.

Asiakkaille luodaan mahdollisuus julkaista omia juttuja, kirja-arvosteluja, lukulistoja ja antaa mahdollisuus palautteen antamiseen. Palautteisiin vastataan kohtuullisessa ajassa.

Unelma toteutuu, kun henkilökunta käy nettikoulun ja innostuu asiasta. Eellytyksenä on myös linkkien ja ohjelmien toimiminen sekä lentävä mielikuvitus.

keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Etherpad 27.10.


LAPIN KIRJASTOJEN NETTIKOULU 27.10.

 
 
 Miten Wikejä voisi käyttää kirjastotyössä?
 
 Luo iGoogle-aloitussivu (tarvitset Google-tunnuksesi)
 
ja

Laita sinne sisällöksi ainakin blogi ja joitain muita lähteitä, joita seuraat, blogeja, tiedotusvälineitä yms. Näet aina kerralla kaikki tärkeimmät otsikot.

Tutustu Creative-commons-lisensseihin. Miten niitä voidaan käyttää kirjastojen sosiaalisessa mediassa?:


Tässä mainio esitys yhden lisenssin antamista käyttömahdollisuuksista:

Tässä myös vähän laajempi katsaus, etenkin verkkoaineiston käytöstä. Siinä esitellään myös CC-lisenssit (huom. voit katsoa äänen kanssa tai ilman!)


Tutustu seuraavaan sivustoon:

Miten voit käyttää Youtube-videoIta kirjaston sosiaalisen median sivulla?
Törmäsitkö mihinkään muuhun tekijänoikeusongelmaan, joka voi hankaloittaa kirjastojen sosiaalisen median käyttöä?

LISÄKSI KIRJOITA MISSÄ VAIHEESSA PROJEKTISI TAI PROJEKTINNE ON??

PÄIVÄN AIKANA: Voit myös ottaa yhteyttä opettaja Eero Leppäseen kaikissa sosiaaliseen mediaan liittyvien ongelmien kanssa. Esimerkiksi eri alustojen käyttötuki, projektityön ohjaus/neuvonta yms.
Voit soittaa: 040 512 63 91   Skypettää: skypenimi: rautasilta tai voimme kokeilla Google+ -hangout-sessiota.

Voimme kokeilla myös join.me -ruudunjako-ohjelmaa, jolla voin jakaa oman näyttöni teille ja näyttää asetuksia yms.
https://join.me/ (vaatii flash 10 ja uusimmat versiot selaimista, eli samat kuin muutkin käyttämämme alustat)

Tutustu näihin ilman kirjautumista toimiviin some-palveluihin:
Löytyikö mitään käyttökelpoista?

Ja sokerina pohjalla: tässä ohjeet Facebookin yksityisasetusten muokkaamiseen Facebookin omassa profiilissahttp://www.slideshare.net/Zipipop/est-feissarimokat-zipipopin-vinkit-facebook-asetusten-stmiseen?from=ss_embed