torstai 13. lokakuuta 2011

Toimiva ja oikeasti kiinnostava fb-sivu

Unelmien fb-sivu olisi jo ulkonäöltään houkutteleva. Värit, kuvat, videoklipit ja linkit muualle toisivat sivuun elävyyttä. Tekstit eivät olisi liian pitkiä ja ne olisi kirjoitettu vähemmän jäykästi. Sisältöä sivuille tulisi vähintään päivittäin, mielellään useamman kerran päivässä. Tätä varten tietenkin tarvitaan sivuille useita sisällöntuottajia ja päivittäjiä. Tapahtumien ja muun tavallisen tiedotuksen lisäksi sivulla olisi kiva olla ihan juttelevaakin tekstiä. Kaiken ei aina tarvitse olla tiukkaa asiaa. Sivuilla voisi hyvin ilmoittaa esim. uusimman Tervon tai Robertsin kirjan saapumisesta kirjastoon tai kysellä asiakkaiden toiveita tarjolla olevasta elokuvalistasta tai vaikkapa vieraskielisistä romaaneista. Asiakkaiden parista voisi helpostikin löytyä monen alan asiantuntijoita, joiden toiveet auttaisivat meitä kehittämään kokoelmistakin parempia. Tämä voisi olla myös hyvä tapa kartoittaa nuorten toiveita siitä, mitä he kirjastoon haluaisivat hankkia. Ihan tiukasti omaan kirjastoon liittyvien juttujen lisäksi sivulle voisi poimia ja kerätä tietoa myös muualta.

Tavoitteena olisi saada paljon seuraajia, jotka myös kommentoisivat juttuja ja jakaisivat sivujen sisältöä myös muualle. Tämän myötä kirjaston näkyvyys kasvaisi. Kirjastoa voisi näin ihan tietoisesti markkinoida. Toisena tavoitteena olisi luoda aitoa vuorovaikusta asiakkaiden ja muiden kiinnostuneiden kanssa. Ties mitä hyödyllisiä verkostoja ja yhteydenottoja tätä kautta voisi tulla.

Toimivan ja kiinnostavan fb-sivun luomiseen tarvitaan sen sisällöntuottamiseen ja ylläpitoon sitoutuneita henkilöitä, jotka myös uskaltavat kirjoittaa netissä omalla tyylillään tietenkin viime luentokerralla käsiteltyjen virkamiesohjeiden mukaisesti. Tähän vaaditaan jonkinverran taitoja käyttää fb:a, mutta en usko, että siitä tulee ongelmaa. Ehkä vaikeampaa on löytää tarpeeksi henkilökuntaa, joka innostuu ja sitoutuu sivuun. Olisi mahtavaa, jos lähitulevaisuudessa fb olisi auki aina töissä ja sinne olisi täysin luontevaa lisätä lyhyitä kommentteja vaikkapa päivän kysytyimmistä aiheista tai aamun ryhmävierailun tunnelmista.

1 kommentti:

  1. Auttaisikohan se,että meillä olisi työtehtävistämme se käsitys, että jokainen on viestijä, ja voi viestiä myös muuten kuin ilmeillään ja kahden kesken asiakkaan kanssa. Facebookissakai nyt on matalin kynnys kirjoittaa, sinne siis vaikka heti huomenna.

    VastaaPoista