torstai 27. lokakuuta 2011

Yhteiset pohdinnat yhteisessä muistiossa 27.1.0


LAPIN KIRJASTOJEN NETTIKOULU 27.10.

 Miten Wikejä voisi käyttää kirjastotyössä?
Marjo: Muistattehan, että wikejä on muitakin, kuin Wikipedia. Se toki on hyödyllinen arkisessa tiedonhaussa. Minä käytän KirjastoWikiä, joka löytyy osoitteesta http://wiki.kirjastot.fi/
 Anneli Aro: Niin kuin ennen käytettiin tietosanakirjoja, koululaiset esitelmien tekoon ja lomamatkaa suunnittelevat uuteen kohteeseen tutustumiseen.
 Kati V.: Sieltä voi tarkistaa joitakin asioita, jos asiakas ei oikein itse osaa tarkemmin määritellä asiaa. Musan työntekijät kertoivat, että siellä on myös klassisesta musiikista hyvät teostlistaukset, joita voi olla muualta hankalampi löytää. Nopeus tuo helpoutta.Johanna A: Juuri näin
 Aina silloin tällöin sitä tulee käytetettyä. Nopeasti saa tarkastettua kirjailijan tuotantoa, salanimiä ja paljon muuta tärkeää kirjallisuuteen liittyvää ja nopeasti kun asiakas on nokan edessä vastausta heti odottamassa.
 Satu N.
 Kati V.: Meillähän käytetään Ningiä tavallaan suljettuna Lapin kirjastoastojen yhteisenä intrana samaan tapaan, mitä Wikiäkin voisi käyttää. Sinne on kerätty keskustelua eri aiheiden ympärille. Tosin kommentointi on välillä aika hiljaista, mutta mahdollisuus on olemassa. Kiinnostavaa olisi ehkä kehittää myös ohjeiden tallennustilaa. Meillä on saama kirjastojärjestelmä, joten moniin yhteisiin ongelmiin saisi kerättyä ratkaisut yhteen. Ohjeita voisi olla tarjolla myös asiakkaille avoimessa wikissä. Marjo: Käyttösääntöwiki :) Anneli: Ja sitten FB:ssä yritettäis houkutella asiakkaat sitä lukemaan, hah.Leena: samaa kuin Kati mietin: Ning ei ole paras mahdollinen alusta keskusteluun tuon kirjautumisen takia - ja muutenkin, onhan se vähän kömpelö. Salme: Niin on, ja varmaan siksi vähän ja harvojen käytössä. Sitä paitsi, meidän pitäisi ihan tässä omassakin talossa saada joku sisäisen tiedotuksen kanava, vai millä konstin sen saisi kuntoon?
Vesa: Olemme suunnitelleet Wikin käyttöä kirjastokimppamme (Karpalo) yhteisenä viestintäkanavana, jonne voisi laittaa esim. yhteiset kokousmuistiot. Siihen se minusta on hyvä. Marjo: tosi hyvä idea. Leena: Laajennetaan sitä Lapin yhteiseksi kirjastowikiksi. Jokaiselle omia sivuja.
Liisa: Hyvä ajatus tosiaan Vesa, pysyttäisiin paremmin yhteyksissä, ehkä siellä voisi tiedottaa muistakin kuin kokouksista. Vikejähän näkyy olevan moneen tarkoitukseen ja yhteinen tiedon tuottaminen ja kokoaminen on tarkoituksena varmaan alun perin. Työssä tulee käytettyä kirjailijan tuotannon tarkistamiseen. Itse en ole toistaiseksi perehtynyt tiedon tuottamiseen Wikissä. On tullut aina ajateltua Wikejä enemmän julkisina kanavina tiedon kokoamiseen kuin rajatun suljetun ryhmän kanavana. Karpalokirjastot voisivat tiedottaa myös asiakkaille päin julkisella puolella vaikka Karpalokirjastojen historiaa, toimntatapoja, yhteisiä käyttösääntöjä jne.Vesa: Muistanet, että jo muutama vuosi sitten puhuimme yhteisessä tapaamisessamme Wikin käyttämisestä. Se on vaan jäänyt, mutta katsotaan tässä ajan kanssa, jos siitä jotain syntyisi.Hm, niinhän se taisi olla, onko siitä jo muutama vuosi? Huh, ne resurssit, ne. Katsotaan ...
Anneli: Meillä sähköposti tuntuu edelleen toimivan parhaiten, vaikea sopia yhteisestä ajasta. Muistiot tuntuu tosiaan hyvältä ajatukselta, sähköposti pyrkii täyttymään, Wikiä ei tarvitsis tyhjennellä.http://www.sumpli.com/
Anneli: Hauska!

Leena: Wikiä voisi käyttää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä – tai taitojen ylläpitämiseen. Työtä aloittaessa on paljon opittavaa, ja materiaaliin voisi olla helppo perehtyä wikin kautta. Silloin saisi linkitettyäkin hyvin muiden sivujen ohjeisiin (turvallisuus, työelämän taidot, organisaation yleiset perehdytysohjeet, sekä kirjastot.fi:n ohjeet). Paperilla olevat perehdytysohjeet alkavat olla jo historiaa. Tässä tullaan tietysti taas siihen, että kannattaako tehdä samaa mikä jo jossain muualla on tehty – no ei, vaan ne linkitettäisiin siihen perehdytyswikiin. Yleisesti kirjastoilla on eroja siinä miten asiat tehdään, mutta ainakin Lapin kirjaston osalta wikissä voisi olla mm. kuljetusohjeita ja muita yhteisesti sovittuja sääntöjä. Ja mikä estäisi tekemään jokaiselle kirjastolle omat erityisohjeet juuri sen kirjaston käytännöistä, kuitenkin niin, että kaikille yhteiset tiedot säilyisivät yhtenä sivuna. 
Wikien ongelma on niiden suhde organisaation virallisiin Intranet- tai vastaaviin sivuihin. Missä määrin kirjasto voi pitää wikiä ja joudutaanko työ tekemään kahdella alustalla – ei missään nimessä kannata. Tietohallinto voi myös kieltää wikien käyttämisen ohjeiden tallentamiseen tai yleensä työkäyttöön, esim. Rovaniemellä ei saa käyttää GoogleDocsia yhteisten kokouspaperien tallennus- tai työstöpaikkana, sama saattaa päteä myös wikeihin. Ymmärrän kyllä tietoturvan vaatimukset (ja dokumentit kannattaa tietysti tallentaa myös varmaan ja varmistettuun paikkaan, puhunkin nyt dokumenttien jakelusta), mutta välillä tuntuu, että julkisorganisaatioiden toiminta laahaa pitkällä somen virtojen takana, sormi pystyssä varoittamassa uhkista. 


 Luo iGoogle-aloitussivu (tarvitset Google-tunnuksesi)
ja
ttp://www.google.fi/support/websearch/bin/answer.py?answer=25551

Leena: Googlesta pitää mainita myös Google Alert: sillä voi seurata jos tiettyjä sanoja ilmestyy verkkoon. Itse seuraan kirjaston eri nimiversioita verkossa - ja tietysti omalla nimellä, jos joku vaikka äityisi herjailemaan tai lähinnä yleensä mainitsemaan. Enemmän mielenkiintoista löytyy kuitenkin noilla kirjaston nimimuodoilla. Näin pääsee heti kommentoimaan, korjaamaan tai kiittämään riippuen mitä ihminen on kirjoittanut. 

Laita sinne sisällöksi ainakin blogi ja joitain muita lähteitä, joita seuraat, blogeja, tiedotusvälineitä yms. Näet aina kerralla kaikki tärkeimmät otsikot.

Marjo: http://bit.ly/utKY2a tuon linkin takaa löytyy Kirjastovirta, eli sellainen palvelu, joka haravoi automaattisesti kirjastoalan blogitekstejä samaan "ikkunaan" iGooglessa.
Vesa: Tämä tehtävä suoritettu
Terhi: Sama täällä, tehty on
Liisa: Suorittanut olen iGoogle-jutut, hyvä etten unohtunut sinne lueskelemaan päivän uutisia, maltoin tulla pois. 
Tutustu Creative-commons-lisensseihin. Miten niitä voidaan käyttää kirjastojen sosiaalisessa mediassa?:

Anneli: http://www.openclipart.org/detail/101887/little-red-devil-head-cartoon-with-santa-claus-hat-by-palomaironique Kokeilenpahan toivottaa teille mukavaa halloweenia ja joulun odotusta.
Vapaasti hyödynnettävään aineistoon tutustuminen vaatii tosi paljon aikaa. Kun aikaa jollakin on tai joku osuu hyödylliseen paikkaan, tietoa vaan koko Lappiin, esim. Saamelaisen virtuaalikirjaston fb-sivulle, jos aiheen puolesta sille sopii. (Alan nyt joka toisessa käänteessä puhua teille Saamelaisesta virtuaalikirjastosta, jonka sisällön miettiminen ja lobbaus on Enontekiön projektina tässä nettikoulussa. Irene Piippola toivottaa uudet ajatukset tervetulleiksi. Eikä ylläpito-oikeuksia ole rajattu tiukasti. Tämän verran projektimme on edennyt.)

Erittäin mielenkiintoista. Tavallisesti on juuri se ongelma kirjastotyössä kuvien ja tekstien julkaisemisessa; ettei ole tarvittavia lupia hankittu ja ei ole oikeuksia käyttää...joten tällainen lisenssijuttu erillaisine oikeuksineen tutustumisen arvoista materiaalia. Vastassa taitaa olla kuitenkin arjessa tuo ikävä jatkuva aikapula...Satu N
Vesa: Kirjastoilla C-c-lisensseille voisi olla käyttöä ainakin nettisivuilla olevien kuvien käytön salliminen oikeassa yhteydessä. Mieleeni tulee ainakin kimppakirjastomme logon kuva, jonka sallisin kopioida, kun sitä käytetään linkkinä meidän sivullemme. Niin ja kyllä lisenssi selventäisi muutoinkin tilannetta. Ainakin itse olen joskus syyllistynyt kuvan kopioimiseen toiselta sivulta (tallensin sen sitten uudella nimellä ja lisäsin dokumenttiini, joka mahdollisesti on julkaistu netissä) Mutta ette kait kerro sitä kellekään. :) Marjo: Tuo cc-lisensointi on parhaita juttuja 2010-luvulla, sillä sen avulla voit kertoa muille MISSÄ MÄÄRIN sinun tuottamaasi juttua voi hyödyntää. Eli ei enää "et saa kun et vaan saa" -ajattelua, vaan "saat, JOS...". Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi määrittää cc-lisenssit kevyemmäksi omaan kuvagalleriaani Flickrissä...
Kati V.: Tuo Googlen kuvahaun tulosten rajaus käyttöoikeudellisiin kuviin on tosi kätevä, kun tekee näyttelyjulisteita jne. Leena: totta, päivän parasta antia :)
Kati, tämän opetat minulle "kädestä pitäen", tarvii myös - Salme
Tässä mainio esitys yhden lisenssin antamista käyttömahdollisuuksista:
Anneli: Tässä lähellä oli ihan hienoja Helmetin kirjastopolkuesityksiä. Tosi tarkoituksella?

Tätä kauttahan voi mainiosti päästä ns. julkisuuteenkin tai joku taho voi haluta käyttää enemmänkin taitojasi,tekstejä yms. Aika jännää mihin kaikkeen tämmöinen jakaminen voi viedä...Satu N

Tässä myös vähän laajempi katsaus, etenkin verkkoaineiston käytöstä. Siinä esitellään myös CC-lisenssit (huom. voit katsoa äänen kanssa tai ilman!)

Anneli: Tosi hyvä esitys.
Vesa: Yksinkertainen ja selkeä esitys
Liisa: Hyvä esitys.
Kati V.: Tämä peruskouluun tarkoitettu esitys tekijänoikeuksista on tosi hyvä. Perustiedot tulevat selkeästi esiin. Laitampa tännekin saman linkin, jonka lisäsin tuonna suljettuun FB:hen. Tekijänoikeuksista kirjastoille, voi myös kysyä. http://mediakasvatus.kirjastot.fi/tekijanoikeus

Leena: Lisenssejä kannattaisi käyttää aina kun tuotetaan jotain materiaalia, johon halutaan jostain syystä pitää jotain oikeuksia, tai esim. estää hyvän idean kaupallinen käyttö. CC –lisenssejä voitaisiin käyttää esimerkiksi tuollaisen perehdytyssivun jakelussa, jossa määrättäisiin esim., että tekstiä saa muokata ja jakaa edelleen, mutta ei kaupalliseen käyttöön, ja jakelussa on käytettävä samoja lisenssiehtoja kuin alkuperäisessä. Tällöin voisi käyttää Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 –lisenssiä, joka sallii kaikki yllämainitut toimet. Muita käyttöpaikkoja ovat mm. verkkoon laitettavat kuvat ja videot.

Tutustu seuraavaan sivustoon:

Miten voit käyttää Youtube-videoIta kirjaston sosiaalisen median sivulla?
Törmäsitkö mihinkään muuhun tekijänoikeusongelmaan, joka voi hankaloittaa kirjastojen sosiaalisen median käyttöä?
Huolettomimmalla tavalla pääsee, kun tekee itse youtube-videot...Vielä näyttää olevan ongelma kun miltei kaikki youtube-jutut luokitellaan elokuvaesityksiksi ja sitä kautta luvanvaraisiksi. No eiköhän tämäkin asia päivity pikku hiljaa tähän päivään, kovaa vauhtiahan tuonne youtubiin ilmestyy lisää materiaalia. Satu N
Anneli Aro: Puhumattakaan YLE:n Areenalla olevien ohjelmien käytöstä kouluopetuksessa. Uskomatonta, että pitäis itse nauhoittaa TV-ohjelmista koulussa dvd:lle, ettei voi katsoa suoraan netin kautta Areenalta eikä nauhoittaa Areenalta. No, asiantuntija selitti, ettei siitä ole maksettu YLE:lle.
Ei näitä tekijänoikeusrikkomuksia taida olla kenelläkään rahaa tutkia...
Kyösti: Voiko linkittää vapaasti vai liittyykö siihen joitakin soveliaisuuskäytäntöjä?
Vesa: Näen asian näin (esimerkin kautta): kun pidämme kirjaston sisäistä koulutusta omalle porukalle, niin youtubesta voimme videoita katsella, kunhan emme kopioi niitä. Eli omassa koulutusmateriaalissani voin linkittää kun koulutus on rajatulle piirille. Kun taas pidämme jotain koulutusta, johon voi osallistua kuka tahansa, niin esittämisen ja linkittämisen laita onkin toisin.
Marjo: Heikki Poroilaa ollaan konsultoitu kerran Roin musaosaston FB-sivua varten, uskaltaako upottaa/linkittää Youtubessa olevaa musavideota tms. kirjaston FB-sivulle. Muistaakseni (huom :)) Heikki vastasi, että tekijänoikeuskysymys jää tuossa tapauksessa Youtuben ratkottavaksi. Me ollaan kolmansina osapuolina. Hankala juttu!
Kati V.: Lisää tietoa YouTuben lisenssistä: "He voivat valita jokoa YouTuben tavallisen lisenssin, joka sallii siis videoiden katselun, tai uutena vaihtoehtona CC BY -lisenssin, joka sallii videon katselun, kopioinnin ja muuntelun, tekijän nimen mainiten." http://www.opettajantekijanoikeus.fi/2011/06/youtube-otti-kayttoon-avoimet-lisenssit-melkein/ Marjo: Linkittäminen ja upottaminen eivät ole muuntelua eivätkä kopiointia. Termien kanssa kyllä joskus täytyisi turvautua semantikkoon :) Joo, eivät tietenkään, mutta nyt YuoTubesta löytyy jo materiaalia, jossa on vielä laajemmat oikeudetAnneli: Onko siinäkin "tarkennettu haku"?.En ole itse testannut, mutta luulisin, että CC merkinnät näkyvät siinä, kun avaa videon kaikki tiedot. Normaalisti lukee "Tavallinen YouTube-käyttölupa". Sitä en tiedä, voiko näitä hakea. 
Anneli: No asia elää ja puhuttaa.
Liisa: Täytynee laittaa omatekemiä video ja animaatiopätkiä sivuille, kunhan kaiken kerkiää toteuttaa.
Kuvienkin kanssa joskus hidasta kun kamera mukana, mutta piuha puuttuu... 


LISÄKSI KIRJOITA MISSÄ VAIHEESSA PROJEKTISI TAI PROJEKTINNE ON??

Leena: Minun projekti on omasta työprojektista tiedottaminen. Olen sitä varten perustanut tuon blogin http://lapinyhteinenkirjasto.blogspot.com/, jonne tarkoitus on kirjoittaa noin kerran viikossa vähintään – tämä toteutunut melko hyvin. Kiitettävästi olen myös saanut kommentteja, jotain keskustelun aloitustakin on tullut. Kuvien liittäminen on jäänyt toissijaiseksi, kirjastojärjestelmästä ei niin hyviä otoksia saa, tai sitten ei ole kameraa tai aikaa kuvaamiseen. Korjataan tuo kuvatilanne.
Toinen tiedotuskanava on projektin FB-sivu, joka on jo auki mutta en ole tyytyväinen sen profiilikuvaan. Löytyy kuitenkin nimellä Lapin yhteinen kirjasto. Täällä aion vielä nopeammassa tahdissa ja vielä epävirallisemmin viestittää kuulumisista. Myös tuota äänestysvalikkoa olen suunnitellut käyttäväni. Itse asiassa taidankin laittaa äänestyksen pitääkö profiili vaihtaa vai kelpaako sellaisenaan :)
Wikitekstiä lisään KirjastoWikiin varmaankin jossain vaiheessa, jotain tietoa on jo Hankerekisterin sivuilla, ja KirjastoWiki tulee olemaan melko lailla sen kopsua. 



PÄIVÄN AIKANA: Voit myös ottaa yhteyttä opettaja Eero Leppäseen kaikissa sosiaaliseen mediaan liittyvien ongelmien kanssa. Esimerkiksi eri alustojen käyttötuki, projektityön ohjaus/neuvonta yms.
Voit soittaa: 040 512 63 91   Skypettää: skypenimi: rautasilta tai voimme kokeilla Google+ -hangout-sessiota.

Voimme kokeilla myös join.me -ruudunjako-ohjelmaa, jolla voin jakaa oman näyttöni teille ja näyttää asetuksia yms.
https://join.me/ (vaatii flash 10 ja uusimmat versiot selaimista, eli samat kuin muutkin käyttämämme alustat)

Tutustu näihin ilman kirjautumista toimiviin some-palveluihin:
Löytyikö mitään käyttökelpoista?
Anneli: http://www.wordle.net/show/wrdl/4308752/Pilvikokeilu Salme:Tätä kun yritin avata, niin koko selain kaatui! 
Liisa: Jes, löytyi http://www.sumopaint.com/home/
ja http://www.voki.com/  voivat olla käyttökelpoisia, etenkin hahmo, nämä liittyivät tähän omatekemiseen, mutta pitänee harrastaa ensin vapaa-aikana ja tuoda sitten kokemus työhön, muuten ei aika riitä. Ja nämä nyt kiinnostaa itseä ehkä muutenkin.

Ja sokerina pohjalla: tässä ohjeet Facebookin yksityisasetusten muokkaamiseen Facebookin omassa profiilissahttp://www.slideshare.net/Zipipop/est-feissarimokat-zipipopin-vinkit-facebook-asetusten-stmiseen?from=ss_embed
Liisa: kävin katselemassa feissarimokia ja ainahan sitä jotakin löytyy muutettavaa.

Liisa:Huolestuttaa vähän tuo projektijuttu, kun en keksi mitään aihetta.Simolla on Facebook-sivu, jota ajattelin kyllä kehittää eteenpäin ja olen Eeron ohjeilla vähän lisäillytkin ja tarkistellut sivuja, voisivatko muut käydä tykkäämässä ja antaa kommentteja. Voisiko se olla projekti, kun olen täältä yksin koulutuksessa.Ok, otan sitten Fb-sivun kehittämisen hankkeeksi.
Nyt olen tutkinut Wikit ja todennut nekin hyviksi työkaluiksi: ensin arkisessa työssä tiedonhakukanavana ja näkyvät soveltuvan myös sisäiseen tiedottamiseen, kuten Vesa mainitsi Karpalokirjastojen tiedottamisesta tai ajatuksesta käyttää Wikiä siihen. Creative-commons- Lisesenssejäkin kävin tutkailemassa ja voisihan niillekin olla käyttöä monessakin paikassa, kuten monesti todettua, ettei kärrynpyörää kannata aina uudesti keksiä(jos ei nyt jotain uutta mullistavaa siihen lisää).

Seija: kävin tykkäämässä. Marjo: Joko Simon kirjastolla on Facebook-sivu? Entä haluatko tehdä vinkkejä Kirjavaan kirjastoon? Ehdottomasti voit kehittää jo olemassa olevaa FB-sivua, se on erinomainen kehittämishanke.
OKati V.: Olemme juuri muokkaamassa Kirjavasta kirjastosta sitä yhteistä vinkkauspaikkaa. Marjo: Ottaisiko joku rovaniemeläinen tuosta vastuun? Tässä on aikatauluna 15.11. jälkeen

Kati V: Sovimme, että minä ja ainakin Helena teemme tämän.Taru ja Kati  L. ovat myös mukana.  Sehän voi olla teidän kehittämishankkeenne? Vaiko mitäkö?  Kati V: Juu, juuri niin ajattelimmekin :)Ja Taru siis mukana myös, ei järkeä alkaa pitämään mitään omaa blogia (elokuvat), kun sen saa mukaan tähän. :)Seija on työnsä puoelsta tässä mukana! Kat V:Kokoustamme Sinikan kanssa ja teemme muutamia muutoksia blogiin. Vaihdamme kuvat ja otsikon jne. Seuraava vaihe on haalia lisää kirjoittajia. 
Vesa: Projektina ajattelin tehdä kirjastolle Facebook-sivun, jonne siirrän lukuvinkit, näyttelytiedotteet yms. Lukuvinkit ym. ovat nykyisin kirjaston kotisivulla ja ne ovat hitaita ja vaikeampia päivittää. Facebook on kätevämpi. Marjo: Hyvä hyvä.
Nyt projektini on siinä vaiheessa, että homma on keskusteltu porukan kanssa ja hahmoteltuna ajatuksissa. Käytännön toimet ovat vielä konkretisoitumatta. Jos en tänään, niin lähipäivinä teen Ranuan kirjastolle fb-sivun, sinne jonkun lukuvinkin ja myöhemmin musa- ja leffavinkkejä. Ja tulipa tässä mieleen myös uusi laitehankinta. Pitäs saada skanneri, jolla skannais kirjojen, levyjen ym. kansia. Vai onko jollain muuta konstia? Kuviahan kyllä löytyy netistä, mutta ne tekijänoikeudet...

Terhi: Kuinkas meillä Vesan kanssa näyttää olevan sama väri? Vesa: No niin näyttää. Marjo: EtherPad sekoilee.Laittakee nimet aina omien kommenttien eteen.Salla: mulla toimii nyt, mutta pääsin mukaan jälkijunassa

Salla: kysyisin Marialta ja Johannalta että mitä me tehdään sen meidän alustavan projektin kanssa. En tiedä onko Tarjakello on nyt 12.50 ja pääsin linjoille lukemaan näitä ja Olga linjoilla, ei ainakaan nimiä näy? Ryhdytäänkö me tekemään nuorille facebookia? Olen myös miettinyt olisiko järkevämpää keskittyä ensin tähän talon yleiseen fb-sivuun, mutta kelpaako se projektiksi ja hypimmekö toisten varpaille.Marjo: keskittykää eka talon yhteiseen, vai mitä ajattelisitte? Johanna: Oliko sitä koko talon sivua tarkoitus uudistaa? Marjo: Jep, se uudistus täytyy jonkun organisoida.Seija: viestintätiimi on jo organisoinut, tekstini siellä helpdeskfacebookissa
 Toisaalta voisimmehan tehdä suunnitelman nuortenfb:stä tai isolla köörillä koko talon hommaa eli mulle kle käy kumpi vaan :)Tarkoitus on uusia kokonaan(Seija)MariaJ: Minustakin voisimme edelleen tehdä suunnitelman nuortenfb:stä.Johanna: Satu ja Terhikin osallistuisivat mielellään meidän projektiin Mainiota. Mulle sopii kans että tehdään suunnitelma nuorille. Nyt pitää ilmeisesti välillä keskittyä tuohon blogimateriaaliin, jatketaan tästä myöhemmin.Okja toki Terhi ja Satu mukaan!!!! Marjo: ok, ehkä toi nuorten FB on fiksu, kunhan se profiloituu selkeästi erilailla kuin talon oma tai musaosasto. Toisaalta kannattaa miettiä, kuinka mielekästä on "poteroitua", eli tuleeko järkevää sisältöä talon omalle sivulle jos nuorten palveluilla ja musalla omansa? Kannattaisin tuon nuorten FBn kytkemistä nuortenraatiin/LivingLabiin. Sen näen selkeästi erilaisena kuin nyt olemassa olevat musaosasto ja talon oma.Minäkin ajattelen niin, että emme nyt ja tässä pystytä fb:tä nuorille, mutta voisimme ideoida omalta osaltamme. Marjo: Hyvä! Nuorten mukanaolo tärkeää. Marraskuussa mulla muuttuu hieman työtilanne ja silloin sen nuortenraadin voisi pistää pystyyn. Törmäsin muuten äsken wikitehtävää lukiessani nuorten osallistamisesta tehtyyn opinnäytetyöhön https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5474/Hytonen_Anu.pdf?sequence=1Johanna A: Avaatko Marjo/Salla tuota LivingLabia hiukan? Marjo: palvelun kehittämistä autenttisissa käyttötilanteissa käyttäjän kanssa. Lyhyesti :) Vaikkapa kirjaston ei-käyttäjien kanssa kirjaston hyllyjärjestyksen tms. tutkiminen; havannoidaan miten ei-käyttäjä tilan hahmottaa, liikkuu tilassa.


Kuka voisi sanoa mikä ero on iGooglella ja Google+:lla? Vai onko niillä eroja? Marjo: Google+ on Google-yrityksen Facebook-vastine. iGoogle on syötteenlukupalveluLeila:Huomasin sitten kun aloin lisäämään niitä syötteitä.

Seija: tuosta nuorten mukanaolosta kirjaston yhteisessä  fb:ssä laajoin joukoin : jos on uskomista Aleksi Neuvosen/Demos puheita, kaikki haluaa olla vaan omassa kuplassaan, siis tuleeko nuoret kaikenikäisten fbookiin?Kannattaa ainakin tehdä törmäykset mahdollisiksi jos teettekin eri segmenteille omaa. Tai jopa yrittää edistää törmäyksiä. (Eero) Jos Nuorille tehdään oma FacebooSivu, niin heti alusta asti värvätä sinne myös nuoria tekijöiksi/sisällöntuottajiksi Seija: kyllä vaan, kävin vikaisemassa Nutin facebookkia, ei nuoret siellä näytytä tuottavan seinälle mitään. Mutta alkua kai se on heilläkin, tunnen yhden tekijän. 

IGoogle vaikutti ihan kivalta, mutta onpas se vaan mainosta täynnä! Sitä mitä mie haen, se ei aina ymmärrä, mutta tyrkyttää jotain tarjolle.  
Leila: iGoogle pitää muokata omanäiköiseksi. Ihan mukava varmaan kun jaksaa vain tehdä siitä sellaisen.Seija: niin pitää, mutat silti ne mainokset tuntuu häiritsevän
Vesa: Kävinpä sitä minäkin tekemässä iGoogle-sivun. Joskus aiemmin oli, mutta se on johonkin häipynyt. Ihan kätevä. En vielä paljoa ehtinyt tutustua, mutta voisiko joku neuvoa, miten omat kirjanmerkit näkyisivät sivulla?Marjo: Ai että miten sinne saa lisättyä uusia juttuja?Niin, niitä seurattavia blogeja esim.?
Salla: ei mulla näy iGooglessa mitään mainoksia

Se Saukkoraudan creative -info oli hyvä ja selkeä. Harmi vaan kun tulee siellä slidesharessa klikkailtua muutakin mielenkiintoista :-) Nyt lähden syömään.Missä muuten on uusin Creative Commons-sivu, blogissa puhuatan jotain hajonneesta alustasta ja se on päivitetty kesällä 2010.

Salla: tekijänoikeuksista [menossa slideshare verkkoaineiston hyödyntämisestä mediatuotannossa]: Luetaankohan myös kirjastossa tapahtuvat opetustilanteet (ei opettajan vaan kirjastohenkilökunnan pitämä opetus) tekijänoikeudellisesti opetuksen lisäoikeuksien piiriin?
 Minun näkemykseni on, että opetus on opetusta. ja silloin se omn opetuskäyttöä riippumatta ajasta, paikasta tai toimijista.

 Ilmeisesti tää alkaa taas toimia kaikilla? 
 Terhi:Laitoimme Saarenkylässä tettiläiset töihin tutkailemaan ja kommentoimaan Roin FB sivuja. Eka kommentti oli: missä ne sellaiset kirjaston FB sivut oikein on? No vastaus: piilossa vissiin. :):))

Taru: Pääsin vihdoinkin sisään! Mieletön määrä hyvää tekstiä täällä, alan vähitellen kommentoimaan itsekin kaikkea lukemaani ja kuuntelemaani materiaalia.

Salla: Hei, ollaan meidän pikkuporukan (Johanna, Satu, Terhi, Tarja, Maria ja minä) pidetty omaa eatherpad-keskustelua tästä meidän projektista (nuorten fb-sivut) Päädyttiin lopulta tapaamaan toisemme silmästä silmään ma 7.11. Kopioin tähän meidän keskustelusta ne muut osat, joissa ei puhuttu kokousajan sopimisesta:

TÄSTÄ ALKAA SE KESKUSTELU:

Salla: toinen asia on, että koko syksyn on ollut mielessä fyysisen nuortenryhmän perustaminen, joka ideoisi kanssamme nuortenkirjastopalveluita Rovaniemellä. Toosi hyvä juttu:)
SSiis muuutakin kuin tätä verkkopalvelua? Kyllä, ihan kaikkea mahdollista toimintaa. Tämän idean sain jo toista vuotta sitten vieraillessani Seinäjoella, missä tällainen ryhmä pyörii menestyksekkäästi.Ehtiskö se tähän nettikoulun nettikoulun projektiin/liitetäänö? Vai tehdäänkö me nyt suunnitelmat ym. ilman nuoria/ulkopuolisia? Minusta voitasiin tehdä nyt suunnitelmia mutta ei julkaistaisi vielä niitä sivuja. Samaa mieltä
Ja otettais kuitenkin heti alusta asti huomioon miten ja mistä me niitä nuoria otettaisiin

on tuossa pari aika saman väristä keltaista vai olenko värisokea
En lukenut odota ´hetki, nyt olen lukaissut
 Multa katos oikealla olevat värikoodit kuka kukin on Tarja
 Kiva kuulla tuosta että Seinäjoella toimii hyvin
Kolmas asia on, että johtaja toivoo haettavan hankerahaa liittyen nuortenosaston kehittämiseen. Kaksi avainsanaa tulevassa hakemuksessa ovat palvelumuotoilu ja Living Lab. Kumpaakaan en ole vielä kovin hyvin perehtynyt, mutta hankehakemuksen kirjoittamiesen on vielä pari päivää aikaa. Palvelumuotoilu käsittääkseni tarkoittaa palvelujen suunnittelemistä käyttäjälähtöisesti. Esim. sisustuksen yms. kannalta. Living lab tarkoittaa esim. kirjastoinstituution ja käyttäjien aitoa vuorovaikutteista yhteistyötä eli juuri esim. tuota raatitoimintaa. Ja sen takia Marjo puhui että fb-sivun voisi kytkeä siihen LivigLabbiin. Tämä oli nyt vaan tausta-asiaa, nyt voitaisiin miettiä niitä sivuja ihan konkreettisesti. Suuri hiljaisuus:)

Voitaisko järjestää kilpailu sivuston nimestä?

Kutsutaanko vaikka joku koululuokka ideoimaan mukaan? Meneekö hankalaksi?
Haloo oottekste vielä siellä?
Pohdittaisiinko ensin vähän aikaa, minkä ikäinen on meidän mielestämme nuori. Tämäkin on laajempi kysymys. Eli kun tarjoamme nuortenkirjastopalveluja, mikä on kohderyhmämme. Minun mielestäni nuoret ovat yläasteikäisiä. 
Kyllä minusta porukkaan kuuluu ala-asteen puolelta 5-6 luokat
Yläaste ja kenties lukio,
Mie ajattelisin yläasteikäisiä lähtökohtaisesti
Mietittekö nyt siis sitä tilaratkaisua vai tätä someai?Ihan yleisesti minusta liittyy someenkin, eli esim. somen ulkoasuun ym. Toki somessa voi liikkua ihan minkä ikäiset tahansa, mutta olisi hyvä fokusoitua jollekin kohderyhmälle. Kirjavinkatessa tulee vinkattua jo vitosilla ja kutosille "yläkoulukirjoja", mutta minusta siirtymäriitti alakoulusta yläkouluun on oikeasti sen verran vahva, että lapsi tuntuu muuttuvan oikeasti nuoreksi vasta siinä vaiheessa. Jayläasteikäiset kenties karttavat sivuja, jos on kovin kakarat mukana
FB-sivujen kannalta yläaste ja vanhemmat, samaa mieltä kuin Johanna ylläSalla peesaa kans tätä.
varhaisnuoret n11-14, nuoret15-17, nuoret aikuiset 18-21--- joo, yläaste ja lukio 13-18 mietin ääneen

En haluaisi kytkeä tähän koulua mukaan eli en lähtisi ideoimaan yksittäisen koululuokan kanssa. Enkä välttämättä haluaisi nimikilpailuakaan - olenko ihan tylsä ?No olet;) Et sentään.Eikun mitäs menin kysymään : ) : ) ehkä ajattelen että tuollaista kilpailuvaihtoehtoa voisi käyttää myöhemmin jossain toisessa tilanteessa. Sen nimen täytyisi kait olla kuitenkin sellainen joka yhdistää nuoret ja kirjaston. 

Mikä meidän projekti sitten tässä nettikoulussa käytännössä olisi? Suunnitellaan, mutta ei toteuteta? Onnistuuko se? Voidaanko tehdä FB:ssä jo konkreetisesti jotain, vai pitääkö niitä nuoria olla ensin mukana, jotta keksitään nimi jne
Kai se tuo fb sivu ensin?
Muistatteko oliko fb:ssä mahdollisuus tehdä sivu, mutta ei vielä julkaista sitä?Tarkoitan että jos ensin tehtäisiin sivu ja tuotettaisiin sinne vähän jotain matskua ja sitten vasta julkaistaisiin. Pitäisi saada joku kiva logo, ehtisiköhän Karl suunnitella??
Pystyyhän sitä ainakin rajaamaan 
Ok, mulla on edelleen käymättä se fb-luento, mutta tosiaan jos on mahdollista tehdä sivu julkaisematta sitä, ja muokata sitä sitten myöhemmin julkaisukuntoon.Eihän moni tule fb sivulle jossei sitä mainosteta ja jollei sinne kutsu porukkaa
Eihän vaan asiat vanhene ennenkuin ehditään julkaisuun asti...hyvä olisi olla jonkinlaiset linjaukset konkreettisesti siitä, mitä se sivu tulisi pitämään sisällään. Itse ainakin sellaisia kaipaisin hyvinkinvarhaisessa vaiheessa. Samma här.Olisi tämä aika paljon helpompaa, jos istuisimme nokatusten tämän sijastajoo pitääkö sitten sopia palaveriaika??????

Voitaisiin tulla Marian ja Tarjan kanssa Saarenkyläänkin varmaan
Kannatan. :) Jokainen voisi miettiä siihen mennessä vähän, mitä fb-sivuilla voisi olla
Pitää myös miettiä mikä on realistista toiminnan kannalta. Eli mielestäni meillä olisi hyvä olla varastossa jotain matskua jo valmiiksi. Esim. lyhyitä napakoita aineistovinkkejä ehkä. Sellaisia joita Oulun kaupunginkirjasto julkaisee aina välillä. 

JA TÄHÄN LOPPUI TÄMÄ ROVANIEMEN NUORTEN FB-SIVU KESKUSTELU

Kolarin projekteina ovat fb sivujen kehittäminen ja kirjastostoautoblogi yhdessä Kittilän kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti